Wednesday

Atasi Hipertiroid dengan Shaklee




Hipertiroid ni bermaksud tiroid kita ni keluarkan hormon tiroid secara berlebihan. Tiroid ni apa? Tiroid ni kelenjar yang ada dibahagian depan leher kita. Kak king nak gitau hormon tiroid ni la yang kawal proses metabolism, yang tukarkan makanan kepada tenaga. Dia pun ada mempengaruhi jantung, otot, tulang & kadar kolesterol kita tau.

Terlebih hormon tiroid ni buatkan banyak proses yang terjadi dalam badan kita ni berlaku dengan sangat cepat. Kita boleh lose weight dengan sangan cepat, jantung berdegup lebih laju dari biasa, berpeluh yang sangat banyak, atau rasa cemas & moody. Ada juga yang langsung takda symptom ni. Bila doctor buat test untuk sebab yang lainnya, doctor mungkin dapat tahu yang kita ni ada hipertiroid.

Hipertiroid boleh dirawat. Dengan rawatan, kita boleh menjalani kehidupan yang lebih sihat, Tanpa rawatan, hipertiroid boleh sebabkan masalah jantung yang serius, masalah tulang dan keadaan yang lebih bahaya yang dipanggil thyroid storm.

Apa penyebab hipertiroid?

Grave’s disease penyebab utama hipertoid. Pada penderita penyakit ini, sistem pertahanan badan merekalah yang menyerang kelenjar tiroid ni. Pasal tu la si kelenjar tiroid ni pun lawan balik dengan buat banyak-banyak hormon tiroid.Macam pelbagai masalah tiroid, ia biasanya penyakit keturunan

Kadang-kadang, hipertiroid ni disebabkan oleh pembengkakan kelenjar tiroid ataupun ada pertumbuhan nodul kecil dekat tiroid ni.

Apakah simptomnya?

Kita mungkin takda simptom langsung. Atau:
·         Kita mungkin rasa cemas, moody, lemah atau letih.
·         Tangan kita mungkin bergetar, jantung berdegup dengan sangat kencang atau menghadapi masalah pernafasan.
·         Kita mungkin rasa panas dan berpeluh, atau alami kulit berbahang, kemerah-merahan atau gatal
·         Kita mungkin merasai aktiviti usus yang lebih kerap dari biasa
·         Kita mungkin mengalami keguguran rambut yang halus dan hampir tidak dapat dikesan
·         Kita mungkin kehilangan berat walaupun kuantiti makanan yang dimakan adalah sama atau lebih dari biasa
Kalau kita ada simptom macam ni, please consult your doctor. Sebab, macam kak king kata tadi, tanpa rawatan, hipertiroid boleh sebabkan masalah jantung yang serius, masalah tulang dan keadaan yang lebih bahaya yang dipanggil thyroid storm.

Bagaimana hipertiroid didiagnos?

Doktor akan tanya pasal simptom kita, pastu akan buat pemeriksaan fizikal. Pastu kita akan diarahkan untuk buat blood test untuk tengok banyak mana badan kita ni buat hormon tiroid ni.

Bagaimana ia dirawat?

Doktor biasanya akan cadangkan 3 cara untuk mengubati hipertiroid ni:

1. Beta-blockers. Ubat ni kasi relief saja dari mengalami simptom-simptom macam yang tersebut
2. Radioactive iodine . Cara ni paling banyak digunakan. Kebanyakan orang akan sembuh dengan hanya  mengambil satu dos sahaja. Ubat ni memusnahkan sebahagian kelenjar tiroid, tapi ia mungkin tidak membahayakan bahagian lain dalam badan kita.

3.Antithyroid medicine. Berfungsi dengan baik jika simptom yang dialami adalah ringan. Ubat ini tidak memusnahkan kelenjar tiroid. Walaubagaimanapun ia tidak sentiasa berkesan dan kita kena ambil pada waktu yang sama setiap hari.

Ini solution by doctor. Kak king tak kata tak setuju dan tak kata setuju. Tapi kalau anda nak cuba cara yang lebih natural untuk memperbaiki masalah hipertiroid ni, mungkin kak king ley suggest ESP. Further Reading:

Oj

Atasi Tiriod dengan Vitamin Shaklee 

ESP (Enerrgizing Soy Protein)
- mengandungi protein soya yang mempunyai unsur-unsur estrogen
- kajian mendapati estrogen boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid seterusnya mengurangkan paras hormon tiroid dalam badan
- ini berguna untuk pesakit yang mengalami hypertiroidisme iaitu terlebih hormon tiroid

** boleh menyebabkan kurang rembesan hormon tiroid jadi tidak sesuai untuk pesakit hipotiroidisme (kurang hormon tiroid)





Uols tengah cari suplemen kesihatan? Atau skincare atau haircare atau homecare yang natural?
Sebarang pertanyaan/ konsultasi/ order/ cara pengambilan:
Jangan segan silu jom hubungi kak king (013-3154313): 






Kak King COD area Subang Jaya, Petaling Jaya, Telok Panglima Garang, Bukit Tinggi, Jalan Duta
Penghantaran seluruh Malaysia menggunakan service Skynet/GDEX

Terima kasih kerana mengunjungi blog kak king! ^_^

No comments:

Post a Comment