Monday

8 punca peluh berlebihan


Artikel ni Kak King petik dari sebuah blog. credit



Adakah anda pernah mengalami situasi dimana secara tiba-tiba sahaja mengeluarkan peluh secara berlebihan? Adakah anda mengetahui puncanya? Pengeluaran peluh yang berlebihan akan membuatkan anda berada didalam keadaan yang tidak selesa. Ia lebih merumitkan lagi sekiranya anda perlu menghadiri majlis formal atau anda memerlukan satu jangka masa yang panjang untuk membersihkankan diri anda semula. Diharap selepas anda membaca artikel ini, anda akan lebih bersedia untuk menghadapi kemungkinan yang akan berlaku.

(1) Meminum minuman yang mengandungi kafein/panas
Ia boleh memberi kesan kepada anda dengan dua cara. Pertama, kafein akan meransang sistem saraf pusat anda dan mengaktifkan sistem kalenjar peluh. Ia bermakna semakin banyak kandungan kafein yang anda ambil, semakin banyak peluh anda akan keluar. Kedua, haba daripada minuman yang panas boleh mempengaruhi tubuh anda untuk turut berasa panas. Ini akan menyebabkan anda akan mengeluarkan peluh secara berlebihan.

(2) Pemakaian kain sintetik
Pemakaian yang diperbuat daripada kain seperti polyester dan acrylic akan menyebabkan anda mengeluarkan peluh secara berlebihan. Cuba elakkan pemakaian seperti ini sekiranya anda perlu melakukan sesuatu yang penting. Tujuan utama berpeluh adalah untuk menyejukkan badan. Kain sintetik akan menghalang daripada peluh anda mengewap dan menyebabkan tubuh akan bekerja sendiri untuk cuba menyejukkannya. Anda dinasihatkan untuk memakai pakaian daripada kain semulajadi seperti kapas dan sutera.

(3) Makanan pedas
Memakan makanan pedas juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan anda mengeluarkan peluh secara berlebihan. Cuba elakkan sekiranya anda perlu melakukan sesuatu yang penting kerana ia mungkin akan mengganggu kualiti kerja anda.

(4) Pemakaian pelindung matahari
Ini berlaku kerana pelindung matahari akan menyukarkan pengeluaran peluh pada kulit anda, dan akan menyebabkan tubuh anda akan berasa lebih panas dan akan menghasilkan peluh yang berlebihan.

(5) PMS
Penurunan hormon estrogen secara mendadak akan menyebabkan perubahan terhadap suhu tubuh badan seseorang wanita. Ini akan menyebabkan mereka mengeluarkan peluh secara berlebihan.

(6) Alkohol
Alkohol akan menyebabkan tubuh seorang terhidrasi (kekurangan air). Ini akan menyebabkan peningkatan terhadap suhu badan dan menyebabkan pengeluaran peluh secara berlebihan.

(7) Rokok
Nikotin menyebabkan peningkatan terhadap kadar degupan jantung, tekanan darah, dan suhu badan yang kesemuanya akan menjadi punca terhadap pengeluaran peluh secara berlebihan.

(8) Ubat-ubatan
Kesan daripada pengambilan ubat juga akan menyebabkan anda mengeluarkan peluh secara berlebihan. Ia berlaku kerana tindakbalas ubat yang mengaktifkan hormon didalam tubuh badan seseorang.


p/s: Bau badan yang disebabkan oleh peluh berlebihan boleh diatasi dengan produk Shaklee tau. Ingin tahu caranya? Klik sini Atasi Bau Badan/Mulut dengan Shaklee

Uols tengah cari suplemen kesihatan? Atau skincare atau haircare atau homecare yang natural?
Sebarang pertanyaan/ konsultasi/ order/ cara pengambilan:
Jangan segan silu jom hubungi kak king (013-3154313):


Kak King COD area Subang Jaya, Petaling Jaya, Telok Panglima Garang, Bukit Tinggi, Jalan Duta
Penghantaran seluruh Malaysia menggunakan service Skynet/GDEX

Terima kasih kerana mengunjungi blog kak king! ^_^

 

 

No comments:

Post a Comment